15 februari 2011

De Levende Christus

Ik zit op een tribune. Er is een manifestatie aan de gang. Voor mij op het toneel staat een 38 meter hoog Christusbeeld. Hetzelfde beeld wat in Rio de Janeiro boven op een berg staat. Rechts van het beeld staat een lange tafel waarachter mannen zitten. De mannen voeren een soort ritueel uit. Plotseling 'weet' ik dat de Paus dood is. Ik wil naar voren gaan om het aan de mensen bekend te maken. Net als ik besluit om op te staan en naar voren te gaan lopen, breekt het Christusbeeld open en komt er een Man uit het beeld stappen. Het beeld komt als het ware in beweging. Iedereen gilt en roept dat er een wonder is geschied. Ik ben verbaasd en denk dat het nu geen zin meer heeft om te vertellen dat de Paus dood is. Ook denk ik, wat een onzin allemaal dat niemand ooit gezien heeft dat het 'Christusbeeld' altijd al  'levend' was en nooit 'versteend' is geweest, dus wat is nu het wonder?


Uitleg:

Stadia van verlicht-zijn

Hij die gefascineerd wordt door de schoonheid van een beeld dat in steen is uitgehouwen, vergeet dat de grondstof van het beeld  s t e e n  is. Wanneer hij los valt uit zijn fascinatie en opnieuw naar het beeld kijkt, ziet hij de substantie, de steen waaruit het beeld bestaat. Wanneer de aandacht zo uitgaat naar de steen, wordt steen ook i n het beeld zelf herkend. Later ziet hij het beeld als niets anders dan steen. 
Verlichting, het herkennen van de Waarheid, komt ook op deze manier. De versluiering van Bewustzijn wordt voornamelijk veroorzaakt doordat je gefascineerd blijft door uiterlijke objecten. Wanneer je deze fascinatie ontgroeit en de objecten opnieuw bekijkt, volgt de ontdekking dat zij uitsluitend in Bewustzijn opkomen, en zich daarin manifesteren. Wanneer Bewustzijn zo de nodige aandacht krijgt, wordt het ook ontdekt i n  de objecten, en die openbaren zich naar verloop van tijd als Bewustzijn zelf. De realisatie van het feit dat ikzelf en de hele wereld één Bewustzijn ZIJN, noemt men de realisatie van de Waarheid.

Tinkernel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten