14 december 2015

Geluk zit in jezelf, het kon zich niet beter verstoppen!



We zijn alweer aangeland in de gelukkigste maand van het jaar die december genoemd wordt.
De maand waarin sinterklaas, kerst en oudejaarsavond vallen; de maand waarin mensen wenskaarten versturen met de tekst: ‘gelukkige kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar’.
Kerstdagen, die gevuld worden met gelukkig samenzijn. Kinderen die heel gelukkig hun kerstcadeautjes onder de kerstboom uitpakken. Als alles meezit en het sneeuwt met de kerst dan zijn we volkomen, zeg maar volmaakt gelukkig, want dan hebben we een ‘gelukkige witte kerst’. Familieruzies worden ook bijgelegd met de kerst want kerst hoort vredig en gelukkig te verlopen.

Maar is het wel zo? Zijn we gelukkig en wat is geluk eigenlijk en waar komt het vandaan? Waar laten we geluk van afhangen of is geluk iets persoonlijks? Is het wel mogelijk om constant gelukkig te zijn? En hoe zit het met gelukzoekers, wie kent ze niet? O ja, rondvliegende geluksvogels bestaan ook.


Onherroepelijk komt de vraag: wat is geluk voor mij?
Kortstondig geluk ervaar ik in die momenten waarin mijn hart een sprongetje maakt. Dit kan veroorzaakt worden door spontaan een geliefd persoon tegen te komen.
Door een heerlijke maaltijd te bereiden of als mijn (klein) kinderen enthousiast op mij af komen met hun verhalen. Daar springt mijn hart van op en ervaar ik een geluksmoment. Maar dat is niet hetzelfde als het diepe geluksgevoel wat ik kan oproepen in tijden dat ik het nodig heb. Neen, daar is meer voor nodig. Wat ik wel weet is dat het geluk in mij is en niet daarbuiten. Niemand kan mij geluk geven of mij constant gelukkig maken of mij gelukkig laten zijn en geluk kopen kan al helemaal niet.
Neen, geluk is er om zelf te ontdekken, (her)kennen en ervaren.


Vanuit mijn *Tinkernels Droomproject* 
wat voornamelijk bestaat uit: werken aan en met mijzelf, is er een diep geluks-gevoel ontstaan. Dit gevoel kwam tevoorschijn toen ik mezelf ontdekte, leerde kennen en rust in mijzelf gevonden had. De ontdekking dat je eigenlijk nergens naar hoeft te zoeken, nergens tegen moet strijden en je nergens druk over hoeft te maken, geeft je onnoemelijk veel ruimte. De hoeken van die ruimte, waren namelijk vergeven met eeuwenoude stof-webben van vergeten gevoelens en emoties; het wonderlijke was dat juist daar het geluk lag.


Als een doe-het-zelver heb ik hoek voor hoek schoongemaakt en kwam het geluk vrij, verlost uit de stof.
Met de blik van een ooggetuige her-ken-de ik het geluk en het geluk kende de onderzoeker.


Nu ben ik eindelijk zover dat ik soms, naar gelang de behoefte, ik zo af en toe het geluk koester en streel. Het geluk geniet daar zichtbaar van en laat zich graag voelen. Het is alsof mijn ziel door een ‘geluks-veertje’ gestreeld word.
En ja, na jaren van zwoegen en hard werken kan ik volmondig beamen:
‘’Het leven is een en al geluk, rust, vrijheid, succes, liefde en bewustzijn. Geniet ervan"!


Gelukkige december-feestdagen.

Tinkernel©

Geen opmerkingen:

Een reactie posten